När tiden inte räcker till

När tiden inte räcker till

Inte alltför sällan känns det som att man inte får nog med tid till sitt arbete med kravhantering, att projektledare och managers ständigt underestimerar tiden det tar att göra det ordentligt. Det ligger en viss sanning i det på många företag och självklart är det så att om man får välja mellan två månader eller tre månader så väljer man det längre alternativet.

Varför håller då inte alla med om att längre tid alltid är bättre?

  • En manager ser ofta längre tid som en större risk för konkurrenter att komma först till marknaden eller som slöseri med resurser som skulle kunna användas i andra projekt
  • En projektledare ser det troligen som att utvecklare och testare får stå och trampa längre och/eller att scopet lätt växer ju mer tid man får till att hitta krav

Det här är helt enkelt samma sak ur olika perspektiv. Inget av dem är direkt rätt eller fel, men de finns där och behöver tas om hand.

Så innan du bara ber om mer tid kan det vara värt att faktiskt tänka igenom din egen plan en gång till och ställa dig frågor som:

  • Är varenda steg jag tänkt genomföra verkligen nödvändigt?
  • Finns det något sätt jag kan strömlinjeforma processen ytterligare?
  • Kan jag, med marginellt ökad risk, skära bort vissa delar av den information jag tänkt samla in? Räcker det med övergripande Use Cases för vissa delar, behöver jag wireframes till varenda sida, räcker en mer informell granskningsprocess osv?
  • Finns det någon möjlighet att flytta delar av arbetet till någon annan roll?

I en perfekt värld kan allt alltid göras perfekt men sanningen är den att vi oftast får kompromissa. Det viktigaste är att verkligen försöka möta de tidskrav som ställs på dig, men utan att tumma alltför mycket på kvaliteten. Skulle du efter att ha gjort alla dessa steg fortfarande känna att tiden inte räcker till (vilket tyvärr inte är helt ovanligt) har du egentligen inte så mycket fler val än att göra det bästa arbete du kan, med fokus på det som är mest värdeskapande, och ständigt rapportera progress. Eller sluta och ta jobb någonstans där kravarbetet faktiskt prioriteras.

/Staffan Melin, Require AB

2 reaktioner till “När tiden inte räcker till”

  1. Håller med dig Staffan om att tiden sällan räcker till.

    Min erfarenhet är att olika roller i ett projekt har olika behov och också sin egen uppfattning om vad som är tillräcklig omfattning och detaljeringsnivå på kraven.
    Vi som arbetar med krav är också mindre bra på att förmedla vilka konsekvenser det kan få om man ”slarvar” med kravarbetet. Vi har också en utmaning i att t.o.m vi själva i olika roller inom kravarbetet inte använder de arbetstekniker vi har till förfogande för att kunna arbeta effektivt, och därmed kunna spara tid.

    / Peter Kråik
    Kiwano Consulting AB

    1. Hej!

      Jag delar helt din uppfattning om att vi är dåliga generellt på att ta till oss nya tekniker och att inte alltid använda de vi är vana vid i varje situation. Det finns väldigt mycket man kan göra för att effektivisera kravarbetet och därmed spara mycket tid. Först när man själv aktivt arbetar med att ständigt förbättra arbetet kan man även kräva att få den tid man uppskattar behövs.

      /Staffan Melin
      Require AB

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *