Är dina resultat lika tråkiga som de låter som?

Har du någon gång lyssnat på en riktigt inspirerande presentation på jobbet? Sannolikheten är tyvärr inte så stor. På en arbetsplats hålls många presentationer, men de flesta är ganska ordinära. Hur brukar du tänka och känna efter att ha varit på en presentation? Antagligen är du trött. Entusiasm? Nja…

Varför ser det ut så här? Det blir helt enkelt inte prioriterat. Framförallt tror väldigt många att det inte är så viktigt med bra och intressanta presentationer. Det räcker väl med att skriva ner det som ska sägas i PowerPoint och sedan säga det? Varför lägga extra tid på något sådant?

Känslan som lätt uppstår under en långdragen och tråkig presentation.

Problemet med dåliga presentationer är att de framställer det du presenterar i samma dager. Låt säga att du arbetat med ett kravprojekt en tid och nu ska presentera resultatet av ditt arbete. Är det inte rätt surt om resultatet nedvärderas på grund av presentationen? Tyvärr kan det vara fallet. Är presentationen tråkig och saknar engagemang är sannolikheten större att åhörarna inte ser hur bra det du presenterar är.

Att jobba med krav är svårt. Att förmedla resultatet av det arbetet till personer som inte är lika insatta som du är ännu svårare. Du har knäckt nöten och fångat behoven – se till att det också märks. Att de som lyssnar ser vad du ser.

Tror du att det här inte gäller dig? Det gör det. Alla kan bli bättre, och bara att du lägger några minuter extra på din presentation kan göra skillnad. Är du osäker, titta till exempel på klassikern ”Death by PowerPoint”. Det viktigaste är inte att du följer alla regler som sätts upp av diverse presentationsexperter. Lägg bara några minuter extra på dina presentationer. Prioritera dessa minuter lika högt som du prioriterar ditt arbete. Det är arbetet värt.

PS. Ta inte för givet att du måste använda PowerPoint för att göra en bra presentation. Det är du som är viktigast i presentationen.

Publicerat av

Sandra Ekman

Sandra har ett stort intresse av krav och gillar utmaningen det innebär att identifiera olika behov för att slutligen leverera en lösning som bäst motsvarar det som verksamheten behöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *